Livet med en Schipperke

Click for action, feed for position.

Mentaltest Hund

Kategori: Hundliv, Tävling

Idag var jag för första gången i mitt liv med på ett MH-test. Jag gick med Stella (såklart) och det var sjukt kul! Tänkte dela med mig av lite kommentarer om testet här. 

Vill ni se hur ett MH går till, kolla den här länken: 
https://www.youtube.com/watch?v=7nsitW9_qtA

 Förkortningar: 

TL = tävlingsledare

Innan testet inleds så ska vi kontrollera Stellas chipmärkning, det visar sig då att chippet har vandrat så vi hade lite svårt att hitta det. Tyvärr gjorde detta att Stella började stressa upp sig. 

Kontakt/socialitet
Vi börjar med att gå in på banan, gå runt hela publiken på både fram och baksida, Stella är ointresserad. Vi går fram till TL och jag hälsar, Stella är fortfarande ointresserad och vill inte hälsa. TL frågar om hon kan ta med sig Stella på en promenad vilket Stella protesterar emot. Hon vill inte alls följa med och backar samt försöker dra i kopplet mot mig. När det var dags för hanteringsmomentet vill hon inte alls och det momentet blir ej genomfört. 

Lek/lekfullhet
När det var dags för lek 1 var Stella fortfarande stressad efter första momentet. Leksaken var en stor rulle med två skumgummigrejer på (nästan lika stor som Stella, enligt min åsikt alldeles för stor!). Stella var hur som helst inte alls intresserad hur mycket vi än försökte få igång henne. Två dunk i marken, tre passningar och sen kastade TL bort den. Stella visar noll intrese.

Jakt/förföljande
Jag går med Stella i ett snöre som man trätt genom hennes halsband för att snabbt och lätt kunna lossa det. Hon ska nu jaga iväg efter en pälstrasa som sitter fast i ett sick-sack mönster på 100 meter kanske. Vi går fram till en linje och på signal släpper henne lös. Vid försök 1 sticker hon i väg med medehög fart men stannar efter halva sträckan, jag kallar in henne och hon kommer direkt. Vid försök 2 sticker hon iväg som en kanonkula - fast besluten om att komma ifatt pälsbiten! När hon kommer fram nosar hon på föremålet. Nu har hennes anspänningar från föregående moment.

Aktivitet
Här ska jag stå helt passiv med Stella längst ut i kopplet i 3 minuter. Stella gjorde inget väsen av sig utan är i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar.

Nyfikenhet/intresse
I detta moment går jag med Stella i samma snöre som jag hade vid jakten. Nu ska vi ställa oss vid en linje och från ingenstans dyker en figurant upp iklädd stort blått skynke och uppträder till en början hotfullt. Stella svarar upp direkt med intresse som sedan övergår till skall och morrande. När figuranten blir lekfull och börjar busa med ett föremål är Stella inte intresserad av att leka, hon vill helst inte gå fram. Då får jag gå fram till figuranten och krama om den och låtsas som om det var en god vän, då tyckte Stella det var okej att gå fram. Dock fortfarande reserverad.

Överraskning (rädsla) 
Vi går en sträcka i ganska kort koppel, och framför oss kommer en overall dras upp från marken. Stella traskar på ordentligt och när overallen dyker upp blir hon rädd och backar bakåt samt hukar sig. Hon både skäller och morrar under en längre tid. Jag får gå fram mot overallen och tillslut står jag öga mot öga med den och Stella visar fortfarande hotbeteenden. När jag sätter mig på huk och börjar prata med overallen då kommer hon springande till mig. Vi går fram och tillbaka förbi overallen men hon tycker hela tiden den är läskig.

Ljud (rädsla)
Detta moment ska kolla hennes rädslor för plötsliga ljud. Vi går en sträcka  förbi en ställning med kastrullock och kedjor på, när vi precis har passerat ställningen så börjar det låta. Stella blir jätterädd och springer iväg långt bort. Jag står kvar och bara tittar på ställningen. Stella kommer sakta tillbaka och när jag går fram halva vägen till ställningen kommer även Stella fram och går fram och sätter tassarna på och nosar på ställningen. När vi går fram och tillbaka går hon i en liten båge förbi nån gång men skakar snabbt av sig det otäcka.

Hot (spöken)
I det här momentet blev jag mest förvånad över min hund. Det gick ut på att jag hade henne i koppel, längst ut. Gick hon framåt i kopplet fick jag inte släppa, men backade hon och ville fly skulle jag släppa kopplet. Spökena kommer ut ur sina gömmor och börjar gå mot oss. Direkt när Stella får syn på dom så reser hon ragg, börjar morra och skäller konstant. Hon står i sträckt koppel och trycker sig framåt. Allt eftersom som spökena kommer närmare så backar hon med men utan att tagga ner. Hon backar så långt att hon nästan står bredvid mig (men fortfarande framför vid sidan)  och fortsätter skälla. Jag kopplar loss henne och hon har stenkoll på båda spökena men går ej fram. Tillslut när jag har plockat av alla spök-kläder och sitter på huk så kommer hon fram.

Lek 2
Samma moment som lek 1. Fortfarande noll intresse.

Skott
Jag leker med Stella med egen leksak, och skott avlossas. Hon avbryter direkt och tycker skottet är väldigt läskigt. Går inte få igång vidare lek så testet avslutas efter 1 skott. (i vanliga fall är det 4).

Egna tankar efter avslutat test:
Stella reagerade ungefär precis som jag trodde. Det enda som förvånade mig var att hon var så tuff mot spökena. Hon ställde sig framför mig och sa liksom "Matte, jag fxar detta även fast jag tycker det är läskigt!". Hennes reaktioner var väldigt stora och kraftfulla, men hon kom snabbt till sans och förstod att det faktiskt inte var så farligt. Jag är imponerad över att hon lyssnade på mig så bra som hon gjorde och väldigt rörd att hon visade så stor tilllit till mig. Så fort jag visade att det var okej, då var det okej för henne med. Jag är väldigt nöjd över min hund och det känns väldigt skönt att vi klarade oss igenom testet utan att beskrivaren avbröt.  Det här var ett kvitto på att jag och Stella har en fruktansvärt bra relation och att hon litar på mig till max. Älskade hund ♥

Bild på Stellas protokoll. 
Kommentera inlägget här: